تازه‌های احساسات فرهنگی




Autism And Art

آخرين اخبار و رويداد‌ها




poster AutismArt For Autism

کیهان کلهر و قطعه ضد جنگش در اجرای ارکستر فیلارمونیک نیویورک

kalhorSenses Cultural: نام کیهان کلهر، موزیسین ایرانی و  اثری که او درباره فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه و کشتار زنان و مردان وکودکان بی‌دفاع آهنگسازی کرده بود، در کنار ۴ قطعه موسیقایی دیگر از سوی ارکستر فیلارمونیک نیویورک اجرا خواهد شد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز ۸ جون منتشر کرده  نام این برنامه را «کنسرتی برای اتحاد» نامگذاری و از قول  سعی کرده قطعاتی را برای این کنسرت که با همکاری ارکستر فیلارمونیک نیویورک انجام می‌شود، انتخاب کند که چه از نظر زمانی و چه از منظر ترکیب نوازندگان قدمی در راه صلح و ضدیت با جنگ برداشته‌اند.

مدیریت این پروژه را موزیسینی به نام آلن گیلبرت بر عهده داشت که با هدف کمک به فرهنگ صلح سازی و با بهره‌گیری از هنر موسیقی نسبت به ترویج آن تلاش کرده است.

نکته جالب توجه قرار گرفتن نام کیهان کلهر موزیسین شهیر ایرانی در این پروژه است با قطعه ای که او سال‌ها قبل برای کشته‌شدگان و مجروحان بمب شیمیایی حلبچه آهنگسازی و تنظیم کرده و در آلبومی به نام شهر خاموش آن را منتشر کرده بود.

 او از موسيقي‌داناني از کشورهاي مختلف از جمله ایران و اسراییل براي پيوستن به ارکستر فيلارمونيک دعوت کرده است تا در سالن ديويد گفن در سه روز مجموعه کنسرتي را روي صحنه ببرند. او بر این باور است که موسیقی این ظرفیت را داردکه به عنوان پلی بین جریان‌های متخاصم عمل کند و فضا را به سمتی ببرد که سیاست‌پیشگان کمتر به سمت خشونت و خونریزی حرکت کنند.

توضیح این نکته ضروری است که از جمله اهداف بنیاد Sense Cultural گسترش فرهنگ صلح باب بهره‌گیری از زبان هنر است که چه خوب که در طرازهای این چنینی و جهانی از هنرمندی بزرگ چون کیهان کلهر می‌شنویم که اثرش در چنین جایگاهی قرار گرفته و انتخاب شده است.

در زیر فهرست پنج قطعه‌ای که انتخاب شده را می‌توانید بخوانید و در مقابل برای دیدن این قطعات به نشانی روزنامه نیویورک تایمز بروید. قطعه‌آخری در خبر نیویورک تایمز مربوط به اثر کیهان کلهر است.

ترجمه‌ای مختصر از آنچه درباره پنج قطعه‌ای که اجرا شد را می‌توانید در زیر بخوانید.

کودتاي جنگ سرد
ون کليبرن، پيروزي گَرمي را در جنگ سرد در مسابقه پيانوي چايکوفسکي در مسکو در سال ١٩٥٨ به‌د‌ست آورد. همان‌طور که استوارت ايساکف در کتاب جديدش «زماني که جهان براي گوش‌دادن از حرکت ايستاد» مي‌نويسد: «او مرد جواني بود که ترکيبي از رفتار تگزاسي و هوش موسيقايي داشت که توانست قلب اتحاد جماهير شوروي را نرم کند و حس دشمني آنها با غرب را به حالت تعليق درآورد. حتي مي‌توان از حضور او و برنده‌شدنش به عنوان اولين نفري که برنده اين مسابقه شده بود اين‌طور استنباط کرد که او بذرهاي جنبش پروستاريکا را پراکنده ساخت».
رکوئيم بعد از جنگ
«رکوئيم جنگ» اثر بنيامين بريتن از آن آثار مشهور و قدرتمندی است که در طول جنگ جهاني دوم به وسیله آهنگ‌ساز انگليسي که نامش با صلح‌طلبي گره خورده ساخته شده است. وقتي اين قطعه در سال ١٩٦٢ براي اولين بار در ستايش بازسازي کليساي جامع کاونتري (سنت مايکل) انگلستان اجرا شد که به دست نازي‌ها تخريب شده بود. در اين اجرا خواننده تنور پيتر پيرس و خواننده باريتون ديتريخ فيشر-ديسکائو در کنار هم آواز خواندند. اينکه دو خواننده از اين دو کشور در کنار هم قرار گرفتند اتفاقي به‌يادماندني و مؤثر بود.
ديوار افتاده
«سرود شادماني» شيلر تبديل به «سرود آزادي» شد وقتي لئونارد برنشتاين سمفوني ٩ بتهوون را در برلين تنها چند هفته بعد از فروافتادن ديوار ميان آلمان شرقي و غربي در سال ١٩٨٩ رهبري کرد. همخوانان و نوازندگان شامل نوازندگاني از آلمان شرقي و غربي، لنينگراد، لندن، پاريس و نيويورک بودند، اما به‌يادماندني‌ترين چهره در آن اجرا از آن صورت خوانندگان کوچکي بود که عضو ارکستر گروه کر فيلارمونيک کودکان درسدن بودند؛ کودکاني که هرگز معني جدايي را نمي‌فهمند؛ مگر اينکه پرده‌اي آهني ميانشان کشيده شود و اين‌گونه است که اين کودکان توانستند واژه «آزادي» را در سالن کنسرت در آن سال پر از حادثه طنين‌انداز کنند.
آتش خاورميانه
در تابستان ٢٠٠٦، جنگ ميان اسرائيل و لبنان اوج گرفت، زماني که «ارکستر شرق-غرب ديوان» براي اين کنسرت در الحمرا در گراناداي اسپانيا شروع به تمرين کرد. رهبر ارکستر «دانيل بارنبويم» و نويسنده فلسطيني «ادوارد سعيد» اين بنياد را تأسيس کردند که متشکل از موسيقي‌داناني از اسرائيل و کشورهاي همسايه بود. اين اتفاق در سال ١٩٩٩ افتاد و کمال‌گرايي اين پروژه باعث شده که حتي تا به امروز سرعت عملشان در واکنش به وقايع و تحولات ژئوپليتيکي سريع باشد.

Kalhor 1
آنسامبل متنوع
ارکستر سمفوني کلا مدلي است از دموکراسي و تلاش براي هدف جمعي. اما حتي سطحي بالاتر از اعتماد و شنيدن دوطرفه در موسيقي لازم است که منجر به بداهه‌نوازي مي‌شود. اين همان هدفي است که يويوما، زماني که در سال ١٩٩٨ تصميم به تأسيس گروه جاده ابريشم گرفت به آن توجه کرد. در اينجا گروهي جمع شده‌اند که قطعه‌اي اعجازآميز و جادويي ساخته شده به دست آهنگ‌ساز ايراني و نوازنده برجسته کمانچه کيهان کلهر را اجرا مي‌کنند. اين قطعه در همدردي و به‌ياد کردهاي يک شهر کوچک عراقي که مورد حمله سلاح‌هاي ويرانگر شيميايي قرار گرفته بودند ساخته و اجرا شده است.

تاريخ: ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
كليد‌واژه‌ها: کیهان کلهر | موسیقی | موسیقی ایران در آمریکا
facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail


نام و نام‌خانوادگی:*
رايانامه:*
تارنما:
نظر شما: