تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آشنایی با مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه مریلند

merilandدفتر مطالعات ايراني(ايرانشناسي) دانشگاه مريلند كه با عنوان “دفتر مرکز مطالعات ایرانی روشن”فعاليت مي‌كند، در ضلع غربی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه مريلند قرار گرفته است. قالیچه ایرانی که در ابتدای ورودی این مرکز پهن شده بيش از هر چيزي به بازديدكننده اين مركز القاء می‌کند بر به جايي قدم نهاده است كه حس، حال، هنر، فرهنگ و تاريخ ايران، جزيي جدايي‌ناپذير از آن است.
دفتر مطالعات ايراني توسط دكتر الهه اميديار ميرجلالي ؛ موسس، رئيس و مدير انستیتوی مطالعات ایرانی روشن  در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) با این ایده بلندپروازانه تأسیس شد که به مرکز اصلی برای آموزش، درک و شناخت فرهنگ ایرانی در آمریکا تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف، انستیتو روشن تلاش کرده تا واحدها و برنامه‌های ویژه‌ای در زمینه آموزش زبان، ادبیات، تاریخ و فرهنگ ایران عرضه کند؛ ارتباطات و پیوندهای اجتماعی میان ایرانیان و ایرانی‌تباران با علاقمندان به مطالعات ایرانی را تقویت کند؛ و الگویی باشد برای تشویق به ارتباطات بین‌فرهنگی میان افرادی با پیشینه‌های متفاوت.
از همان بدو شكل‌گيري اين مركز بخش مطالعات ايراني را دكتر احمد كريمي حكاك استاد نامدار زبان و ادبيات فارسي برعهده گرفت كه تلاش‌هاي موثري در شكل‌گيري اين مجموعه ايفا كرد.
آقاي كريمي حكاك براي ايجاد ارتباط ميان اين فعاليت‌ها و مراكز مطالعاتي داخل ايران در سال‌هاي اوليه دهه هشتاد به ايران سفر و در سومين كنگره استادان زبان و ادبيات فارسي در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران شركت كرد تا بتواند پلي ايجاد كند ميان مطالعات داخل ايران و بخش مطالعات ايرانشناسي دانشگاه مريلند.

سال ٢٠٠٧ انستيتوي روشن سه ميليون دلار براي توسعه و رشد مطالعات ايراني كمك كرد تا اين مجموعه با تمركز و ذهني منسجم تر ايده ها و اهداف فرهنگي خود را به پيش ببرد.

بعد از دکتر کریمی حکاک ریاست این مرکز در سال 2012  بر عهده خانم دکتر فاطمه کشاورز گذاشته شد که خود در زمینه رئیس دپارتمان زبان و ادبیات آسیا و خاورنزدیک در دانشگاه سنت لوییس واشنگتن بود.خانم دکتر کشاورز در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)  به مرکز مطالعات ایرانی روشن در دانشگاه مریلند پیوست و علاوه بر کرسی استادی زبان و ادبیات فارسی، مدیریت مرکز را هم عهده دار شد.

به گفته دکتر کریمی حکاک، تاکنون دهها دانشجوی غیر ایرانی موفق شده‌اند که از مرکز مطالعات روشن در رشته زبان فارسی و ایرانشناسی فارغ‌التحصیل شوند و بعضی از این افراد که اغلب در سطوح فوق لیسانس و دکتری تحصیل می‌کردند به عنوان مدرس زبان و فرهنگ فارسی به کشورهای خود بازگشته‌اند.

برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و مرتبط با تاریخ و فرهنگ ایران از جمله فعالیت های این مرکز به شمار می‌رود.

سايت مركز مطالعات ايراني مريلند

سايت انستيتو روشن

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
كليد‌واژه‌ها: دکتر احمد کریمی حکاک | دکتر فاطمه کشاورز | مراکز مطالعات ایرانی در آمریکا | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه مریلند
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

مریم بانو بردبار
با سلام اگر مقدور است ایمیل آدرس خانم دکتر کشاورز را میخواستم
مظفر انصارى نژاد
با درود خدمت شما من براى چند روز در لندن براى ديدار فرزندم كه تحصيل مى كند به لندن امدم متوجه شدم ايرانى هاى زيادى بعلت اينكه نمى توانند الفبا فارسى را بخوانند از أشعار حافظ و ديگر بزرگان ايران زمين بهره مند نمى شوند لذا تقاضا دارم إشعار اين بزرگان را به شكل فينكليش نوشته تا براى همه قابل استفاده باشد0912-1076454