تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ایجاد مطالعات زبان فارسی در دانشگاه دیویس با حمایت بی‌تا دریاباری

Screen Shot 2016-01-28 at 9.24.04 AM

SensesCultural: دانشگاه یو سی دیویس کالیفرنیا در شهر دیویس با حمایت مالی یک ونیم میلیون دلاری بی‌تا دریاباری، بانوی فعال و علاقه‌مند به گسترش فرهنگ و ادبیات ایران و زبان فارسی رشته مطالعات زبان فارسی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش SensesCultural در مراسمی که عصر سه‌شنبه ۲۶ ژانویه در تالار الامنی دانشگاه دیویس برگزار شد،  ضمن قدردانی از تلاش‌های فرهنگدوستانه خانم دریاباری از سوی ایشان اعلام شد که برای حمایت مالی این پروژه ۱ و نیم میلیون دلار در اختیار دانشگاه دیویس قرار خواهد گرفت.

در این مراسم که خانم دکتر لینیدا پی‌بی کاتهی( Dr. Linda P.B. Katehi ) نیز حضور داشتند،‌از سوی ایشان اعلام شد که دانشگاه دیویس هم برای کمک به این پروژه مبلغ ۵۰۰ هزار دلار اختصاص خواهد داد.

در این مراسم همچنین دکتر نسرین رحیمیه استاد ادبیات تطبیقی دانشگاه یو سی ارواین به عنوان سخنران اصلی مراسم نگاهی تبارشناسانه و تاریخی به فعالیت‌های ادبی مهمترین و تاثیرگذارترین زنان تاریخ معاصر ایران انداخت و فهرستوار به نقش و جایگاه آنها در تاریخ ادبیات ایران پرداخت و نیز تاثیرات اجتماعی آثار و فعالیت‌های آنها را بر رسید.

Screen Shot 2016-01-28 at 9.27.30 AM

او در این سخنرانی به طرح دیدگاه‌های خود درباره فعالیت‌های ادبی طاهره‌قره‌العین،پروین اعتصامی،فروغ فرخزاد، سیمین دانشور، زویا پیرزاد و چند تن دیگر از بانوان فعال و شناخته شده در زمینه‌های ادبی و فرهنگی پرداخت.

پیش از این بخش مطالعات خاورمیانه دانشگاه دیویس فعالیت‌هایی داشت که با حضور جمعی از ایرانیان فرهنگ دوست حمایت‌های مالی اولیه‌ای برای این کار صورت گرفت تا به صورت فصلی سخنرانی‌هایی در این مجموعه با موضوع ایران و تحولات ادبی و فرهنگی و تاریخ آن صورت گیرد که از جمله آنها حضور رضا اصلان ، نویسنده وتحلیل‌گر شناخته شده ایرانی مقیم آمریکا بود که توانست آغازی و شروعی خوب برای این گونه برنامه‌ها باشد.

اما به نظر می‌رسد با اختصاص بودجه‌ای در این اندازه بتوان در آینده نزدیک امیدوار بود دانشگاه دیویس خود راسا کرسی ادبیات فارسی و ایرانشناسی را راه‌اندازی کند که در نوع خود می‌تواند در کنار کرسیٰ‌هایی که در دانشگاه استنفورد و نیز دانشگاه ارواین راه‌اندازی شده است کمک موثری باشد برای توسعه و ترویج زبان فارسی و فرهنگ و ادبیات ایران.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
كليد‌واژه‌ها: بیتا دریاباری | مراکز مطالعات ایرانی در آمریکا | مطالعات زبان فارسی دانشگاه دیویس | نسرین رحیمیه
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: