تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




مشارکت بانوی ایرانی در تیم پزشکی تست سرطان

محققان دانشگاه برادفورد با همراهی دو دانشمند ایرانی موفق به ابداع تست خونی جهانی شده‌آند که می‌توان از آن برای تشخیص ابتلای افراد به سرطان استفاده‌کرد.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از همشهری‌آنلاین و به نقل از گزارش نيچر‌ورلد، اين تست‌ خون كه با همكاري دو دانشمند ايراني، مژگان نجف‌زاده و نادر قادري و گروهي از دانشمندان دانشگاه بردفورد ابداع شده‌است،‌تاكنون توانسته در تشخيص سرطان و شرايط پيش از ابتلا به اين بيماري در مبتلايان به سرطان پوست، روده و ريه موفق عمل كند و محققان اميدوارند مطالعات بيشتر بتواند كارايي اين آزمايش را در رديابي ديگر انواع سرطان به اثبات برساند.

آزمایش حساسیت ژنوم لنفوسیت يا LGS به مطالعه گلبولهای سفید خون پرداخته و آسیب وارد شده به دی‌ان‌ای را در زمان تابش شدت‌های مختلفي از نور فرابنفش اندازه‌گیری می‌کند. نتایج این آزمایش اختلافي آشكار را ميان آسیب‌هاي واردشده به گلبولهای سفید خون بیماران مبتلا به سرطان دارای شرایط پیش سرطانی نسبت به افراد سالم را نمايش مي‌دهد.

دیانا اندرسون دانشمند ارشد اين پروژه تحقيقاتي از دانشکده علوم زيستي دانشگاه برادفورد مي‌گويد گلبولهای سفید خون بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند که در حين مبارزه با سرطان و بیماری‌های دیگر تحت فشار شديد قرار می‌گیرند. براي مشاهده و سنجش این فشار اين مولكول‌ها تحت نور فرابنفش قرار مي‌گيرند و به اين شكل مشخص مي‌شود تعداد دي‌ان‌اي هاي مستعد آسيب‌پذيري ناشي از نور فرابنفش در افراد مبتلا به سرطان نسبت به افراد دیگر بیشتر است.

در این تحقيق نمونه خون 208 نفر كه 94 نفر آنها سالم و 114 نفر از آنها بیمار بودند و پیش از آغاز فرايند تشخیص و درمان به درمانگاه برادفورد مراجعه کرده بودند، مورد بررسي قرار گرفت. به گفته محققان اگر اين آزمایش عملكردي موفق از خود نشان دهد، به ابزار كمكي بسیار ارزشمندي تبديل خواهد شد كه در كنار ديگر تكنيك‌هاي تشخیص سرطان شانس نجات انسان‌ها را افزايش خواهد‌داد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
كليد‌واژه‌ها: زنان دانشمند ایران ، پزشکی،سرطان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: