تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




پخت نان با طعم شجریان

SensesCultural: این روزها خبر بیماری استاد شجریان در شهر ساکرامنتو هم پیچیده است و شهروندان ایرانی‌تبار پایتخت کالیفرنیا از این رخداد هم سخن می‌گویند. اخباری که از روند رو به رشد بهبودی این استاد نامدار حکایت می‌کند و در این میانه برخی دید و بازدیدهای نوروزی استاد خود طعم و رنگی ویژه به این اخبار می‌دهد.99shajarian

از جمله آنها دیدار استاد با یکی از دوستانش در ساکرامنتو و پخت نان در منزل این دوست است.

آقای حسن پژوهش این دید و بازدید را به خبری تبدیل کرده و با چاشنی یکی دو عکس از استاد، در حال ورز دادن خمیر نان، آن را رسانه‌ای کرده است تا نام شهر ساکرامنتو در ایران بیشتر شناخته شود.  در هر حال استاد شجریان که علاوه بر هنر آوازخوانی و موسیقی و سازسازی باغبانی چیره دست و خوش‌قریحه‌اند، این بار به سراغ پختن و درست کردن نان هم رفته است و می‌خواهد در این زمینه هم تجربیاتی داشته باشد. در شهر ساکرامنتو برخی از ایرانیان خوش ذوق نان های ایرانی را در منزل و با ابتکاراتی خاص پخت می‌کنند که طعم و رنگ و مزه خاصی دارد.البته این نانی که استاد خمیر آن را ورز می‌دهند و در عکس هم مشخص است، نان فرانسوی است که با نان فرانسوی‌هایی که در ایران تحت عنوان نان فانتزی ارايه می‌شود تفاوت دارد. بر خلاف نان فانتزی‌های فرانسوی ایران‌پخت، که کمی توخالی و سبکند، نان‌های فرانسوی اینجا توپر و بسیار شبیه نان‌های محلی ایرانی است.

در ساکرامنتو البته هستند آمریکاییانی که عاشق نان سنگگ ایرانی‌اند و احتمالا استاد هم از‌ آن خبر دارند. خانم سوزان حسینیون که البته همسری ایرانی دارند فارسی را هم بسیار خوب صحبت می‌کنند و نان‌های سنگگ بسیار کوچکی درست می‌کنند که البته تنها در منزلشان وهنگام دید و بازدید دوستان این کار را صورت می‌دهند.

در هر حال خبر آقای پژوهش را بخوانید با آرزوی سلامتی برای استاد شجریان و این که روز به روز اوضاع جسمی و روحیشان بهبود یابد.

یکی ایرانی مقیم آمریکا و از دوستان استاد شجریان، برخی شایعات درباره ی او را تکذیب کرد و گفت که او بستری نیست و در روزهای اخیر بارها از جمله در چند ساعت پیش او را دیده است.

حسن پژوهش به خبرنگار انصاف نیوز گفت: دو روز پیش ایشان با ما و انوشیروان روحانی برای شام در منزل یکی از دوستان بودیم. پریروز عصر هم به خانه‌ استاد به رفتم و به ایشان پختن نان فرانسوی را یاد دادم.

او در عین حال گفت: به یاد داشته باشید که آقای شجریان در سلامت نیست اما در حال درمان است؛ برای بهبودی کاملش دعا کنید. او نماد و یک گنجینه‌ی ملی است. من مطمئنم که قدردان تمام ابراز نگرانی‌هایی است که برایش می‌شود. او مهربان، و همچنان پر انرژی و پر شور و شوق است.

این ایرانی مقیم ساکرامنتو در ایالت کالیفرنیا همچنین گفت: استاد، کتی [کتایون، همسرش] و پسرش رایان در ساکرامنتو، در فاصله‌ی حدود ۵ دقیقه از خانه‌ ما زندگی می‌کنند. احتمالا اگر پاسخ تماس‌هایی را نداده‌اند، چون تماس‌ها زیاد است اما اطلاع رسانی کرده‌اند.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
كليد‌واژه‌ها: شجریان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: