تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




نمایش فیلم بازار تهران و سخنرانی درباره ایرانیان محیط کار آمریکایی

tehranSensesCultural: عصر روز دوم ماه ژوئن در کتابخانه کارمایکل شهر ساکرامنتو همراه با نمایش فیلم مستند«بازار؛از طهران تا تهران» رضا خانلری دکتر کاوه فیضی درباره«جلوه‌هایی از ارتباطات غیرکلامی ایرانی در محیط کار آمریکایی» سخنرانی خواهد کرد.

مستند بازار؛ از تهران تا تهران در ارتباط با اصنافی که از گذشته تا امروز در بازار مشغول به کار هستند، ساخته می‌شود و کارگردان سعی کرده‌ تا سیر تحول بازار تهران را به تصویر بکشد.
‌آقای خانلری پیش از این در گفت وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان درباره این فیلم وشرایط تهیه آن با بیان اینکه برای نشان دادن بعضی از رویدادها مجبور به بازسازی آن شده‌ایم، اظهار داشت: از آنجایی که بازار مسگرها دیگر وجود ندارد، مجبور به بازسازی و استفاده از تصاویر متحرک شده‌ایم. از طرفی هم با پیدا کردن تصاویر آرشیوی توانسته‌ایم بسیاری از نماها را در مستند بگنجانیم.

خانلری در راستای انگیزه خود از انتخاب این موضوع مطرح کرد: بازار تهران از ابتدا به شکل امروزی نبوده؛ به جای مغازه‌ها خانه‌های مسکونی هم وجود داشته، اما به تدریج با تخریب آن‌ها تعداد حجره‌ها بیشتر شد و بازار از خانه‌های مسکونی خالی شد.

وی افزود: همچنین کاروانسراهایی برای استراحت مهمانان  وجود داشت که دیگر امروز خبری از آن‌ها نیست. از طرفی وجود امامزاده‌ای در آن منطقه که باعث تشکیل روستا و به تدریج شهر تهران شد، در این مستند به تصویر کشیده شده است.

کارگردان مستند «بازار؛ از طهران تا تهران» درباره زمان ساخت این اثر گفت: نزدیک به دو سال پژوهش و ساخت مستند طول کشیده است که در این مدت به دنبال عکس‌ها و تصاویر برای استفاده در این اثر بوده‌ام. حتی لازم به ذکر است بگویم از نگاتیوهای هشت و 16 میلی‌متری هم استفاده شده تا تصاویر مربوطه استخراج شود و در دل کار جای دهم.

مستند «بازار؛ از طهران تا تهران» ساخته رضا خانلری علاوه بر نمایش در اروپا و شهرهای دیگر از اواسط ماه گذشته( 20 اردیبهشت) در جشنواره باستان‌شناسی TAC آمریکا روی پرده رفته است. در این جشنواره که تا روز 23 اردیبهشت در شهر «یوجین» ایالت اورگان ادامه داشت، فیلم مستند «بازار؛ از طهران تا تهران» با 20 فیلم مستند دیگر از کشورهای آمریکا، اسپانیا، پرو، آلمان، انگلیس و … رقابت کرد.

همچنین این مستند در سومین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی «کلن» هم به نمایش در می‌آید. این جشنواره از روز 5 تا 10 خرداد ماه، در کشور آلمان برگزار می‌شود.

در مستند 42 دقیقه‌ای «از طهران تا تهران»، با پژوهش روی متون به‌ جا مانده از سیاحان اروپایی در بازدید از بازار قدیمی طهران، ساختار متن تهیه شده و با بروزرسانی این متون، تصاویر امروزی بازار تهران با روایت همراه می‌شود.

عوامل تولید این فیلم مستند هم عبارتند از:

پژوهشگران: رضا خانلری و عباس خانلری؛ کارگردان و تدوینگر: رضا خانلری؛ تصویربرداران: رضا خانلری، امیرمهدی نژادنیک، روح‌الله ظریف؛ صدابردار: میثم نجفی؛ صداگذاران: محمدرضا و مجید یوسفی؛ مدیر تولید: هوتن شاعری؛ عکاس: علی توحیدپرست؛ نویسنده و گوینده متن: صادق هاتفی؛ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
این برنامه به صورت رایگان و در ساعت ۶ و ۳۰ بعد از ظهر روز دوم ژوئن در کتابخانه کارمایکل ساکرامنتو برقرار است.
تاريخ: ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
كليد‌واژه‌ها: برنامه‌های فرهنگی ساکرامنتو
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: