تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




تکمیل کتاب صوتی مثنوی

SensesCultural: قرار است آخرین بخش از کتاب صوتی مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی امشب از امواج رادیوی بی‌بی‌سی برای افغانستان پخش شود.

کار ضبط کامل این مهمترین اثر عرفانی ادبیات کهن فارسی-دری، ۴ سال پیش با ابتکار مینه بکتاش، سردبیر بخش افغانستان بی‌بی‌سی و شهباز ایرج، شاعر و روزنامه‌نگار آغاز شده بود.

این کتاب صوتی در ۱۷۳ بخش از طریق امواج رادیوی بی‌بی‌سی برای افغانستان پخش شد و به گفته خانم بکتاش با استقبال گرم مخاطبان بی‌بی‌سی در افغانستان همراه شد.

خانم بکتاش می‌گوید این نخستین باری است که مجموعه جذاب و پر طرفدار مثنوی با لهجه فارسی افغانستان به صورت صوتی و کامل ضبط شده است.

او گفت که این مجموعه صوتی به صورت کامل روی وبسایت فارسی بی‌بی‌سی در دسترس است و ۱۰۰ بخش از آن اکنون به صورت دی‌وی‌دی در اختیار عموم قرار دارد.

او افزود که دی‌وی‌دی مجموعه کامل این کتاب صوتی به زودی تولید خواهد شد و مخاطبان بی‌بی‌سی می‌توانند آن را از دفتر بی‌بی‌سی در کابل به صورت رایگان دریافت کنند.

مثنوی معنوی مهمترین اثر جلال‌الدین محمد بلخی، شاعر و عارف قرن ۷ هجری شمسی است که برعلاوه افغانستان، ایران و ترکیه، از شهرت و محبوبیت زیادی در جهان به ویژه در آمریکا و اروپا برخوردار است.

مثنوی از ۲۶ هزار بیت، ۴۲۴ داستان و ۶ دفتر تشکیل شده و یکی از برترین کتاب‌های ادبیات عرفانی کهن فارسی و حکمت پس از اسلام است.

چرا کتاب صوتی وچرا مثنوی؟

مینه بکتاش می‌گوید مثنوی مملو از پیام‌هایی در مورد صلح، بردباری، تحمل و از خودگذری است و به دلیل اینکه از دیرزمانی تحت تاثیر دیدگاه‌ها و پیام‌های آثار مولانا قرار داشته، چهار سال پیش تصمیم گرفت تا ضبط صوتی آن را آغاز کند.

او می‌گوید:”در جهان امروز مردم و مخاطبان بسیار مشغول هستند. کمتر کسی فرصت می‌کند که کتاب بخواند و کتاب بخرد و از طرف دیگر در افغانستان درصد افراد با سواد پایین است، بنا براین تهیه و پخش کتاب صوتی می‌تواند برای عامه مردم مفید واقع شود.”

خانم بکتاش می‌افزاید: “دلیل دیگری که من در سال ۲۰۱۰ به فکر تولید این کتاب صوتی افتادم، این بود که در آن زمان شماری از پژوهش‌گران زبان انگلیسی به این نتیجه رسیده بودند که اگر آثار شکسپیر با لهجه خودش مطالعه شود، معنی متفاوت دارد.

بنا بر این من فکر کردم که آثار مولانا با لهجه‌های مختلف زبان فارسی ارائه و خوانده شده. اگر ما بتوانیم آثار مولانا را با لهجه افغانستان ارائه کنیم، شاید برای مخاطبان ما در این بیشتر قابل درک و جذاب باشد.”

خانم بکتاش نقش شهباز ایرج را در کنار خود در تکمیل ضبط این کتاب صوتی مهم خواند و گفت: “من و ایرج برنامه‌های مثنوی را در کنار کارهای اصلی خود انجام می‌دادیم. ولی هردو لذت می‌بردیم. من از ایرج به عنوان یک همسفر در این پروژه زیاد آموختم.”

مینه بکتاش گفت استقبال مخاطبان از این کتاب صوتی موجب شد تا رادیوی بی‌بی‌سی برای افغانستان تصمیم به ضبط مجموعه شعری خوشحال خان ختک، شاعر نام‌آشنای زبان پشتو بگیرد که پخش آن از نوروز امسال آغاز شده است.

او گفت که تصمیم بر آن است تا برای انتخاب اثر بعدی برای ضبط و پخش از رادیوی بی‌بی‌سی، از مخاطبان نظرسنجی شود.

اما تا آن زمان مینه بکتاش گفت که قرار است، پخش کتاب صوتی مثنوی از هفته آینده از سر گرفته شود.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
كليد‌واژه‌ها: مولوی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: