تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




پوستر نمایشگاه زنان خاورمیانه در دانشگاه سانفرانسیسکو

Enduring Power_v4چند روزی مانده به برگزاری نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه پوستر این نمایشگاه با عکسی از حمیده ذوالفقاری، عکاس نام‌آشنای ایرانی آماده شده است.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی عکس‌های انتخاب شده برای این نمایشگاه تقریبا حضور مرد یا نیست و یا بسیار اندک است چرا که اصل بر این بود که به زنان خاورمیانه پرداخته شود. به تعبیر دقیق‌تر  هم عکاس زن است و هم سوژه زن است. کارهایی و داستان‌هایی که در این عکس‌ها هست همه نشان می‌دهد که این خانم‌ها هستند که با همت خودشان بار اصلی انجام چنین کارهایی را بر دوش دارند و نقش زن به خصوص در زندگی‌های ایلاتی انکار ناپذیر است . از این جهت که عمده آنها علاوه بر آنکه نقش مادری را به خوبی ایفاء می ‌کنند از سوی دیگر در قامت یک زن کارگر یا کشاورز بخشی مهم از مخارج و هزینه‌های زندگی خانواده‌های روستایی یا ایلاتی را تامین می‌کنند.

عرف و اخلاقیاتی که در کشورهای خاورمیانه وجود دارد و اعتقادات مذهبی و دینی سبب می‌شود که زنان خاورمیانه و زندگی‌شان را تنها بتوان از قاب دوربین یک عکاس زن دید. چرا که بسیاری از این زنان عملا به عکاسان مرد راهی نمی‌دهند و به همین دلیل مردها از چنین ظرفیت‌هایی برخوردار نیستند و زنان خاورمیانه‌ای هیچ گونه همکاری با آنها نمی‌کنند.

اما یک زن عکاس به راحتی می‌تواند در ریزترین جزییات زندگی زنان خاورمیانه ورود کند و به عکاسی بپردازد. سوژه زیاد است و حتی در رابطه با زنان خاورمیانه و به همین دلیل در این نمایشگاه  با عکس‌هایی مواجه خواهید شد که از یک سو سوژه‌های منحصر به فردی دارند و از دیگر سو  به یک کشور منحصر نشوند و چند کشور را شامل شوند . به همین دلیل در این نمایشگاه عکس‌‌هایی از عکاسان هفت کشور خاورمیانه را شاهد خواهید بود.

پوستر جشنواره از میان یکی از عکس‌های خانم حمیده ذوالفقاری، عکاس نام‌آشنای ایرانی انتخاب شد که کتاب مجموعه عکس‌های او پیش از این در همین سایت معرفی شده بود.

نگاهی به کتاب زن زندگی اقوام ایرانی اثر حمیده ذوالفقاری

سال گذشته نیز در نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه عکسی دیگر از خانم ذوالفقاری به عنوان پوستر نمایشگاه عکس انتخاب شده بود.

نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه در دانشگاه دیویس 

نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه  از روز ۲۱ سپتامبر آغاز به کار خواهد کرد و در آن  نزدیک به ۵۰ تابلوی عکس از بیش از ۸ عکاس زن ایرانی و چند کشور عربی به نمایش در خواهد آمد.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail