تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




نمایشگاه تجسمی زیست‌ محیطی هنرمندان ایرانی آمریکایی در مرکز اسلامی فرهنگی اوکلند

Screen Shot 2016-03-09 at 7.35.40 AMSensesCultural: در چند سال اخیر دغدغه‌ نسبت به مسائل زیست محیطی روند و رونقی شگفت گرفته است و در کنار علاقه‌مندان و شهروندان حساس به این مسئله هنرمندان نیز پای به میدان نهاده‌اند تا با آفرینش‌های خود بتوانند سهمی هر چند مختصر از آگاهی بخشی به جامعه در این زمینه را بر عهده بگیرند.

برگزاری نمایشگاه آیین‌ گذار که با دغدغه حفاظت و حراست و تقویت محیط زیست فراهم آمده از این زاویه قابل بررسی است. مهم نیست که این هنرمندان ایرانی یا آمریکایی یا از هر نقطه دیگر باشند، مهم این است که آنها یک درد مشترک دارند که آن را فریاد می‌کنند و آن اینکه محیط زیست ما به شدت به سمت اضمحلال و تخریب می‌رود و در این میان البته سهم آمریکا نیز بسیاز زیاد است.

گزارش زیر نگاهی دارد به این نمایشگاه که قرار است تا ۲۰ مارس در مرکز اسلامی فرهنگی شمال کالیفرنیا برپا بماند.

نمایشگاه “آیین گذار” با آثاری در غالب «هنر محیطی» همزمان با فرارسیدن بهار طبیعت و نوروز باستانی ایرانیان در تالار مرکز اسلامی فرهنگی کالیفرنیا تا ۲۰ مارس پذیرای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی و عکس است.

این نمایشگاه که از سوی مینوش زمردی‌نیا و آرش شیرین باب گردآوری شده در برگیرنده آثاری از 27 هنرمند و گروه ایرانی و 17 هنرمند آمریکایی است که با حمایت  موسسه ضیاء آرت سنتر در گالری مرکز اسلامی  فرهنگی  اوکلند از ۲۰ فوریه کار خود را آغاز کرده است.
اين نمايشگاه به نوعی ريشه احترام و افتخار فرهنگ ايراني به طبيعت را به نمايش مي‌گذارد. در جشن نوروز عناصر طبیعی مثل آتش بازی در مراسم چهارشنبه سوری، پرورش سبزه بر سر سفره هفت سین خودنمایی می‌کنند و در بخشی از این نمایشگاه، هنرمندان ایرانی با استفاده از این عناصر به خلق و بیان تازه‌ای دست زده‌اند. تمامی هنرمندان حاضر یا بطور مستقیم با طبیعت در ارتباط بوده اند و یا انعکاسی از طبیعت در بیان خلاقشان دیده می‌شود.

آیین گذار (3)

بیشتر آثار این نمایشگاه در غالب عکس به نمایش در آمده‌اند. با این وجود تمامی آثار محدود به عکس نبوده و برخی آثار در قالب‌هایی همچون نقاشی، عکاسی، ویدئو، چیدمان، مجسمه و پرفورمنس کار شده‌اند و اشتراک آثار هنرمندان کار بر مبنای طبیعت است.
با نگاهی به آثار انتخاب شده در این نمایشگاه تعدادی از آثار هنرمندان به وضوح پیام محیط زیستی در خود دارند و برخی دیگر از آثار بیانی شاعرانه در ارتباط با انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارند. همچنین با توجه به اینکه هنر لند آرت و هنرمحیطی ریشه در کشور آمریکا داشته، تعدادی از هنرمندان در این نمایشگاه از آثار پیشکسوتان این هنر الهام گرفته‌اند.
شیرین باب، یکی از گردآورندگان این نمایشگاه و مدیر موسسه ضیاء آرت سنتر، در مورد نمایشگاه گفت: “یکی دیگر از اهداف نمایشگاه با توجه به حضور هنرمندان آمریکایی، پوشش بحران‌های محیط زیستی مانند گرمایش هوا و آلودگی محیط زیست است که امروزه بسیار با آن درگیر هستیم و هنرمندان هنرمحیطی نیز آثار فراوانی بر همین اساس خلق کرده‌اند.”

آیین گذار (1)
زمردی‌نیا، گردآورنده دیگر نمایشگاه “آیین گذار” ابراز امیدواری کرد که با توجه به حضور دو طیف متفاوت از هنرمندان ایرانی و آمریکایی، این نمایشگاه بتواند به بیان گسترده و جدیدی از رابطه انسان و طبیعت بر اساس آثار هنرمحیطی و فلسفه‌ و ایده‌های شخصی هنرمندان برسند. در همین راستا، این نمایشگاه طیف گسترده‌ای از آثار هنری را در بر می‌گیرد که از یک سو به رابطه کهن و ذاتی انسان می‌پردازند و از سوی دیگر بحران‌های زیست‌محیطی معاصر را نیز مطرح کرده و به چالش می‌کشند.

آیین گذار (2)

اسامی هنرمندانی که در این مجموعه آثار خود را به تماشا نهاده‌اند عبارتند از: احمد نادعلیان، نوشین نفیسی، شهرناز زرکش، تارا گودرزی، محمود مکتبی، عاطفه خاص، فرشته عالم شاه، مهدیه دهقان، کریم اله خانی، فرشته زمانی، مهدی جواهری، آسیه محمدیان، فرزانه نجفی، بهزاد نادعلیان، سیاوش امیری راد، گروه زمین، سیما یوسف نیا، امیر حسین کولیوند، داود جباری، مهتاب قائمی منش، عاطفه آرانی، راضیه گودرزی، گروه لو آرت، گروه پنج باز، پریسا رجبیان، میترا سلطانی، مسلم ابراهیمی، لیلا فلاح، آرش شیرین باب، مینوش زمردی نیا، گلن شریتون، الیزابت کانک، لی فاینشتاین، مارشال الیوت، جوآن ایستون، ایزابلا لاروکا، کیت مولوی، تاکاکو ماتوبا، کریستوفر اسکوئیر، لورنا استیونز، کرول نیومن، شرون سیسکین، تیم کوپرا، ناتالی برلینت، چارلی واتز، هنا بک، آنجلا نیوشام.

 

 

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
كليد‌واژه‌ها: ارتباط هنری ایران و آمریکا | نقاشان ایران در آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: