تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




برای روز زمین؛یادگاری که باید بماند

برخی روزها و نمادها و یادها برای آن است که به ما یادآوری کنند اگر چیزی را فراموش کرده‌ایم به یادش آوریم. روز زمین نیز چنین روزی است. دغدغه‌های محیط زیستی در نیمه دوم قرن بیستم برخی از فعالان وعلاقه‌مندان به محیط زیست را به این جمع‌بندی رساند که با نامگذاری روزی به نام زمین حساسیت‌ها نسبت به آلودگی‌های بیش از اندازه زیست محیطی را در جامعه صنعتی بالا ببرند و در نهایت بتوانند بسترهای اجتماعی برخی اعتراضات نسبت به آلودگی محیط زیست را فراهم آورند.

جان مک کانل فعال صلح بانی اصلی این حرکت بود که در سال 1969  چنین روزی را به  اجلاس یونسکو معرفی کرد و  از سوی یکی از سناتورهای علاقه‌مند و عاشق این کار به نام  گیلورد نلسون  در یونسکو به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنا نهاده شد. از آن سال و به همین مناسبت در بسیار از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با ۳ اردیبهشت روز زمین است و نهادهای مدنی و فعالان زیست محیطی از این روز تا یک هفته بعد را به عنوان هفته زمین یاد می گیرند جشن به پا می‌دارند و سعی می‌کنند با توجه دادن اهل سیاست و فرهنگ و افکار عمومی بخشی از وظایف خود نسبت به زمین و محیط زیست دور و بر خود را ادا کنند.

بنیاد احساسات فرهنگی نیز به پاس چنین روزی و با توجه به این که حفظ محیط زیست از جمله هدف‌های مهم و اساسی ما در فعالیت‌های پیشین و آتی است این روز را به تمامی مردمان علاقه‌مند محیط زیست تبریک گفته و‌آرزو دارد که فعالیت‌ها به آنجایی بینجامد که زیست بوم ما به سمت پاکی از‌آلودگی‌ها حرکت کند.

به همین منظور ترجمه‌ای را از نشریه نشنال جئوگرافیگ انتخاب کرده‌ایم که البته پیش از این همشهری‌آنلاین برگردان فارسی کرده بود. در این ترجمه هفت نکته برای محافظت از زمین توصیه شده است :

1- در استفاده از کاغذ صرفه جویی کنید و سعی کنید کارهایتان را بدون استفاده از کاغذ انجام دهید. به طور مثال تا حد امکان قبض‌هایتان را از طریق اینترنت پرداخت کنید. صرفه جویی در کاغذ در واقع به معنای کمتر بریده شدن درختان اطراف شماست که هر ساله هزاران هزار از آنها برای تولید انواع کاغذهایی که در طول روز در اختیار شما قرار می‌گیرد تلف می‌شوند و در عین حال با این کار زباله کمتری تولید شده و دی اکسید کربن کمتری تولید می‌شود.
2- در ساخت و انبوه شدن جنگل‌ها شما هم کمک کنید. کاشت هر نهال می‌تواند سال‌های سال هم خاطره خوشی برای شما و هم کمکی به محیط زیستتان باشد.
3- به انجمن‌های حمایت از محیط زیست کمک کنید. آن‌ها با تلاش بی وقفه خود سعی در نجات زمین دارند.
4- در محل کارتان هم به سبز بودن زمین فکر کنید. از مدیر بخش خود بخواهید که برنامه‌ای ترتیب دهد که کاغذ کمتری مصرف شده و اسراف نشود. برای نوشتن از هر دو روی کاغذ استفاده کنید.
5- اگر به سفر رفتن فکر می‌کنید حتما سفر با قطار را در اولویت قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که دی اکسید کربنی که قطارها برای زمین تولید می‌کنند 4 تا 15 درصد کمتر از هواپیماهاست. پس قطار را فراموش نکنید.
6- در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. اصراف در آب می‌تواند به ضرر زمین تمام شود. هنگام دوش گرفتن زمان مشخصی را در نظر بگیرید و دقایق طولانی بی‌دلیل زیر دوش نمانید و آب را بی علت باز نگذارید.
7- در محله خود جستجو کنید. می‌توانید از همین هفته به محله خود بروید و کمی کنکاش کرده و ببینید که سوپرمارکت‌ها و دیگر مغازه‌ها چطور زباله تولید می‌کنند و چقدر می‌توان به آنها نکات مفیدی را گوشزد کرد.
اگر رودخانه‌ای نزدیک محل سکونت شماست آن را زیر نظر بگیرید و راه‌هایی برای تمیز نگه‌داشتن آن به همسایه‌ها پیشنهاد کنید.
در نهایت بهترین راه کمک به زمین می‌تواند لذت بردن از آن باشد. از خانه بیرون بروید و انگیزه خود را برای نجات این محیط زیبا بیشتر کنید.

 

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
كليد‌واژه‌ها: روز زمین پاک | محیط زیست
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: