تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




پیش‌نیازهای خلاقیت

SensesCultural:در بخش اول این نوشته نکاتی را درباره خلاقیت نوشتیم که اشاره داشت به این نکته که چگونه خلاقیت می‌تواند به کاستن از افسردگی کمک کند و آوردیم که خلاقيت يكي از روش‌هاي رسيدن به موفقيت است كه براي رسيدن به آن بايد چارچوب‌هايش را شناخت و بر اساس این شناخت به سمت راه‌حل‌های مختلفی رفت که سبب می‌شود تاخلاقیت‌ها بروز کند. اکنون این بحث را ادامه‌ می‌دهیم.

نیاز:شناخت نیازها برای هر فردی ایجاد انگیزه می‌کند. شما بر اساس نیازهایی که در زندگیتان با آن مواجه هستید می‌توانید انگیزه و هدفتان را مشخص کنید. اما در شناخت نیازها هم باید به واقعیت‌های زندگی خود و شرایط آن توجه کنید و در عالم هپروت و قیاس‌ها و چشم و همچشمی‌های آنچنانی سیر نکنید. نفس شناخت واقعی و درست نیازها خود گام مهمی در هر زندگی است. شناخت درست نیازها سبب می‌شود تا آجرهایی که قرار است روی هم بچینید را دقیق و درست قرار دهید و ملاط‌های آن را هم با ظرافت و دقت در لابلایش قرار دهید و این گونه بنایی محکم را برای قراردادن آجرها و یا بلوک‌های بعدی پی بریزید.

شناسایی نیازها؛ آغازی بر شکل‌گیری انگیزه

هنگامی‌که نیازها به درستی شناسایی شد، انگیزه شکل می‌گیرد. از این به بعد است که هرچه انگیزه قوی باشد استواری و استحکام شما در یک کار فزونی می‌گیرد و مصمم می‌شوید تا به هدفتان که همانا برآوردن آن نیازهاست حرکت کنید.

به یاد داشته باشید که انگیزه شما بیان‌کننده مسیر،وسعت و شدت رفتار شماست و نشان‌دهنده شدت نیاز شما برای رسیدن به هدفتان. پس سعی کنید آجر نخست(شناخت نیاز) را درست در جایش قرار دهید. به تعبیر دقیق‌تر وقتی شما به این درک و دریافت برسید که در کجای زندگیتان قرار دارید احتمال بازگشت شما به حالت اول، یا همان وضعیت یاس‌آلود، بسیار اندک است. پس انگیزه خود را تقویت کنید،چرا که انگیزه موتور محرکه هر فرد است و بدون آن بی تحرک و کسل خواهید شد. نبرد با عوامل مختل‌کننده انگیزه و میدان دادن به آنچه که شما را قدرتمند و قوی می‌سازد، از جمله مسائلی است که باید در گام نخست سخت بر آن پای بفشارید.

از سوی دیگر با اصلاح باورهای غیرمنطقی و تبدیل آن به باورداشت‌های منطقی به راحتی می‌توانید برای زندگیتان و موقعیت و خلاقیت مورد نظرتان هدف انتخاب کنید. چرا که این بار هدفتان با گذشته تفاوت کرده است. این بار می‌دانید که از زندگی چه می‌خواهید؟ چه توانایی‌هایی دارید؟چه ضعف‌هایی دارید؟ بنا بر این واقع بینانه  توانایی‌های خود را  فهرست کنید و شرایط زندگی را مجددا مورد ارزیابی قرار دهید و آنگاه و بر اساس این شاخص‌ها دست به انتخاب بزنید و این آجر و بلوک را با دقت و ظرافت بلوک قبلی روی آن قرار دهید.

داشتن برنامه‌ریزی:نظمی به زندگی خود بدهید. کارها و وظایف خود را مشخص کنید و هر چیزی را سرجای خود قرار دهید و برای هر کاری وقتی تنظیم کنید. به این ترتیب شما در بین کارها، وظایف و مشغله‌های مختلف گیر نخواهید افتاد و کمتر به فشار و استرس دچار می‌شوید و همین مسئله قدرت تخیل و تفکر شما را افزایش خواهد داد. چرا که تخیل خوب از جمله پیش شرط و یکی از پیش‌نیازهای مهم خلاقیت است

از فهرست کارهایتان یادداشت بردارید:برای تقویت این حس،فهرستی از کارهای شخصی و خانوادگی فراهم آوریدو با توجه به بلوک‌هایی که مورد نیاز است، خلاقیت را در محیط خانواده تجربه کنید. به عنوان مثال: خلاقیت  در کنترل بهینه اقتصاد خانواده است. بله، شاید شما این نوع خلاقیت را بسیار ساده و پیش پا افتاده به حساب آورید اما برای شروع در هر کاری بهتر است از خودتان و البته از کارهای کوچک آغاز کنید. این که بتوانید با توجه  به بودجه و درآمدی که دارید اقتصاد خانواده را مدیریت کنید و با صرفه‌جویی و یا کشف منابع درآمدی تازه به افزایش درآمد خانواده مدد برسانید.

برای این کار کافی است نیازهای خودتان و یا افراد خانواده را بر اساس شرایط اقتصادی که در آن قرار دارید شناسایی و با این کار از خلاقیت خود در مدیریت اقتصادی خانواده استفاده کنید.

شاید از خودتان بپرسید که مدیریت اقتصاد در درون خانواده که خلاقیت نیست. چرا! خلاقیت از همین جاشروع می‌شود. وقتی  اعتماد به نفس شما از طریق مدیریت کردن افزایش یافت آنگاه در خواهید یافت که شما هم قادر به انجام کارهایی هستید که تا پیش از آن گمان می‌کردید از عهده شما بر نمی‌آید. همین امر منجر می‌شود به اینکه احساسی از رضایت در فرآیند کلی زندگیتان جوانه بزند و خود این بسترساز خلاقیت‌ها و توفیق‌های اقتصادی بزرگتر می‌شود.

از خاطر نبرید که ایجاد احساس رضایت از شغل و زندگی کنونی، بخشی از خلاقیتی است که شما آن را ایجاد  کرده‌اید. گام‌ها و بلوک‌های بعدی هنگامی به کارتان می‌آیند که این گام را درست بردارید. در قسمت بعدی بلوک‌های بعدی را با هم خواهیم گذاشت.

مریم جباری

دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در کالیفرنیا

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
كليد‌واژه‌ها: خلاقیت | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: