تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




هنر خلاق‌شدن

SensesCultural:شرايط استرس زا مانع از رسيدن به هدفتان مي شود!

وقتي شما زندگي پرتنشي داشته باشيد و استرس سطح بالايي را تجربه كنيد، مسلماً ميزان اعتماد به نفستان، كارايي شخصي‌تان،خودباوري در شما كاهش مي‌يابد و مانع تمركز مي‌شود.

در زندگي روزمره تا چه حدي استرس را تجربه كرده‌ايد؟آيا فردي حساس هستيد و احساس مي‌كنيد شرايط استرس‌زا شما را از پا درآورده است ؟يا اينكه فردي مقاوم هستيد اما باز هم با استرس دست و پنجه نرم مي‌كنيد؟ اگر ذهن خلاق و تمايل به پرورش خلاقيت داريد، بايد  آگاه باشید و بدانيد شرايط استرس‌زا مانع از رسيدن به هدفتان مي‌شود .

 از اين رو در اين بخش شما را با راهكارهاي موثر براي كاهش و مقابله با استرس آشنا خواهيم كرد.اين راهكارها به شرح زير است:

١-توجه به سلامتي و تندرستي جسمي
٢-افزايش سطح عواطف و ذهنيت مثبت از طريق تغيير شناخت‌ها، رفتار و محيط اجتماعي پيرامون.

٣-برخورداري از حمايت اجتماعي.

سلامت جسمي: 

ساده‌ترين راهكار مقابله با عوامل استرس زا حفظ حداكثر سلامتي از راه رعايت رژيم غذايي مناسب، خواب كافي و فعاليت جسماني مرتب است. در صورتي كه اين موارد رعايت شود منجر به افزايش سرحالي و تندرستي مي‌شود. در واقع منجر به افزايش قدرت تحمل و استواري و استحكام فرد مي‌شود.به عنوان مثال انجام ٣٠دقيقه ورزش صبحگاهي كه فعاليت  جذب اكسيژن را تشديد مي‌كند منجر به كاهش تنش و استرس مي‌شود. به عبارت ديگر آسيب‌پذيري در برابر اثرات زيان بار استرس را كاهش مي‌دهد .يافته‌هاي پژوهشي نشان مي‌دهند كه سر حالي جزو مولفه‌هاي پراهميت جهت مقاومت در برابر اثرات منفي و زيان بار استرس محسوب مي‌شود.حركات ورزشي منظم موجب نشاط انسان مي‌شود و افرادي كه با نشاط هستند در مقايسه با افرادي كه آمادگي جسماني مناسبي ندارند با احتمال كمتري در برابر استرس دچار بيماري مي‌شوند.

٢-ارتقاي سطح عواطف و ذهنيت مثبت:

دومين راهكار مواجهه با استرس، در كنار حفظ يك وضعيت تندرستي مناسب، استفاده از روشي است كه از طريق آن عواطف مثبت بيشتري را براي فرد ايجاد مي‌كند.استرس و تنش باعث ايجاد احساس منفي مي‌شود و از آنجا كه احساسات منفي سيستم ايمني را به خطر مي‌اندازد به نظر مي‌رسد كه يك راه مقابله با استرس روي‌آوردن به فعاليت‌هايي باشد كه با احساسات مثبت همراهند.عوامل محيطي مي‌توانند احساسات ما را تحت تاثير قرار دهند بنابر اين مي‌توانيم با به كار گيري مناسب از دانش موجود درباره محيط اطرافمان شرايطي را ايجاد كنيم تا به احساسات مثبت تري از محيط خود نايل اييم.به عنوان مثال با گوش دادن موسيقي خوشايند و ايجاد رايحه خوشايند در محيط زندگي ‘نور پردازي مناسب ،تزيين فضاي زندگي با استفاده از اثار هنري و يا هر چيزي از اين قبيل كه دستيابي به خلق و خوي بهتري را امكان پذير مي سازد موجب كاهش بار منفي استرس خواهد شد.

برخورداري از حمايت اجتماعي:

سومين راهكار پراهميت براي مقابله با استرس كسب حمايت اجتماعي است. فراموش نكنيد كه انسان موجودي اجتماعي است و انزواي فرد به هر دليلي او را در شرايط استرس‌زا قرار مي‌دهد.بخشي از اين حمايت اجتماعي مي‌تواند از طريق ايجاد همدلي از طرف دوستان و اطرافيان ايجاد شود. به طور كلي صحبت با فردي ديگر كه شما را به درستي درك كند از بار استرس شما مي‌كاهد و امكان ابتلا به مشكلات سلامتي را كاهش مي‌دهد.يكي از راههاي ديگر شامل نوشتن در مورد تجارب منفي است كه در زندگي روزمره آن را تجربه كرده‌ايد و مرور و بررسي آن تجارب و تصميم گيري جهت اصلاح آنها با استفاده از توانايي‌هايي كه شما اين بار به طور آگاهانه آن را انتخاب مي‌كنيد.در كنار اصلاح افكار و تجارب منفي

گذشته شما موفق به كشف علايق و توانايي‌هاي جديد مي‌شويد و اينجاست كه حمايت اجتماعي ديگران به كمك شما مي ‌شتابد چراكه شما در تعامل با ديگران به نقاط مشتركي مي‌رسيد كه راهكارهاي موثري براي حل مسئله به شما مي‌دهد و حاصل آن رسيدن به آرامش و هدفمندي ورهاشدن از استرس خواهد شد.

فراموش نكنيد كه نبايد از خودتان توقع داشته باشيد كه مي‌توانيد زندگي عاري از استرس داشته باشيد چراكه سطحي از استرس در زنگي اجتناب ناپذير است مهم اين است كه شما راه مقابله و كنار امدن استرس را بدانيد و به كار گيريد .اين همان هنر خلاق شدن است.

مریم جباری

رواشناس بالینی

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
كليد‌واژه‌ها: مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: