تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ایرانیان و روز شکرگزاری در آمریکا

جمعی از ایرانیان حاضر در شهر ساکرامنتو و دیویس روز گذشته که با عنوان روز جشن شکرگزاری در آمریکا نام نهاده شده و ستنی ملی است، گرد هم آمدند و روز خوش و خرسند را برای خود و خانواده‌هایشان به یادگار گذاشتند.

آمریکاییان آخرین یا بهتر است بگوییم چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر را به عنوان روز شکرگزاری جشن می گیرند.در مراسم سالیانه روز «شکرگزاری» قاعده این است که اعضای خانواده دور هم جمع شده وبا صرف غذا، سنتی نه‌ چندان درازدامن را پاس می‌دارند. روزی که در گذشته‌های بسیاردور و به مناسبت پایان فصل درو خانواده گرد هم می‌آمد و از آنچه خداوند به آنها داد قدردانی می‌کرد و بوقلمونی را هم سر می‌برید و برای شام همه با هم تناول می‌کردند.
اما این قاعده به مرور استثنائاتی پیدا کرده است که خودش به استثناء تبدیل شده است، به این معنا که علاوه بر خانواده دوستان و اشنایان و نیز حتی مردمانی از یک جامعه یا نژاد گرد هم میآیند تا با صرف بوقلمون که در آمریکا به آن ترکی می‌گویند این روز را جشن بگیرند. و البته انصافا بوقلمونی که ایرانیان می‌پزند بسیار خوشمزه‌تر از آنی است که آمریکاییان به عمل می‌آورند که آن هم باز می گردد به فرهنگی غنی و مکتبی که در آشپزی دنیا به آشپزی ایرانی نسبت داده و می‌دهند.

در هر حال ایرانیان هم از این قاعده مستثنی نیستند و با مال‌خود کردن این مراسم و به دلیل آن که در این روز تمام آمریکا تعطیل عمومی است سعی می‌کنند این روز را با پختن بوقلمون و برگزاری جمع‌های کوچک و متوسط و بزرگ پاس بدارند و البته به سبک ایرانی با اندکی بزم و سرور در آمیزند.
روز گذشته جمعی از ایرانیان ساکرامتنو چنین کردند و با اجاره کردن یک مکان عمومی در یک منطقه در خیابان HOW چند ساعتی را با هم بودند و به تجدید دیدار با یکدیگر پرداختند و در نهایت با گرفتن عکس یادگاری در پایان این مراسم روزی خاطره انگیز را به یادگار گذاشتند. هر خانواده هر چیزی که در دست داشت از میوه و شیرینی و کیک و خوردنی‌های دیگر آورده بودند و سفره‌ رنگین بود. برخی از خانواده‌ها نیز با هماهنگی‌هایی که از قبل  صورت گرفته بود چند بوقلمون پخته بودند که طعم و رنگی متفاوت و بسیار بهتر از بوقلمون‌های پخته شده آمریکایی داشت.

photo600-2
قاعده آمریکایی این است که این مراسم در عصر و به عنوان صرف شام برگزار شود، اما فرهنگ ایرانی که در ازمنه تاریخ سعی کرده با تغییراتی آن مراسم را با مقتضیات و خلق و خوی خودش سازگار کند، در اینجا( حداقل در منطقه ساکرامنتو) نیز چنین کرد و با انتقال زمان آن به ناهار هم از فرصت تعطیلی به خوبی بهره برد و هم آنکه از برکات آن به خوبی استفاده کرد و به قول یکی از دوستان حاضر در این مراسم با پایان روز نیز به سراغ فروشگاه‌ها رفتند تا ناهاری را که با بوقلمون پخته شکمی از عزا در آوردند ،در سوی دیگرو در شروع حراج بلک فرایدی(Blackfriday) که ساعت 6 عصر روز شکرگزاری است، با عیش دوم(خرید ارزان در فروشگاه‌های بزرگ) تکمیل کرده روزی خوش را به پایان برسانند.
گذشته از این روز خوش اطلاعاتی دیگر هم از روز شکر گزاری در آمریکا به دست آوردیم و البته برخی نکات جالب که در زیر از نظر شما می‌گذرد.
در آستانه تعطیلات، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و خانواده اش به مشتریان یک مرکز که به افراد فقیر غذا و پوشاک و دیگر خدمات می دهد، مود غذایی داد.او پیشتر در روز چهارشنبه، یک بوقلمون را بر اساس یک سنت در کاخ سفید از ذبح شدن «عفو» کرد.
نمایش ملی بوقلمون شکرگزاری (National Thanksgiving Turkey Presentation) نام یک مراسم سالیانه است که در کاخ سفید و برخی دفاتر فرمانداری و خانه‌های ایالتی در آمریکا بر‌گزار می‌شود.
این مراسم بمناسبت روز شکرگزاری (آمریکا) بر‌گزار می‌شود. در این مراسم رئیس جمهور یک بوقلمون را بطور رسمی در حضور رسانه‌های عمومی شامل عفو ریاست جمهوری می‌کند (که در نتیجه از پخته شدن و صرف این بوقلمون برای شام جلوگیری می‌شود).
این مراسم موضوع فیلم کارتونی سینمایی پرندگان آزاد (با صداپیشگی اوون ویلسون) می‌باشد.
گفته شده که نخستین رئیس جمهوری که یک بوقلمون را عفو کرد آبراهام لینکلن بود.لیکن نخستین رئیس جمهوری که بطور دائم این سنت را در کاخ سفید ترویج کرد جرج هربرت واکر بوش در سال ۱۹۸۹ بود. از آن زمان تا کنون این مراسم هرساله بر‌گزار می‌شود.

برای برخی، روز شکرگزاری نشانه شروع غیررسمی فصل خرید و حراجی ها قبل از تعطیلات کریسمس است.اگر چه برخی آن را نشانه افول یک سنت آمریکایی نامیده‌اند، ولی مصرف‌کنندگانی که به دنبال بهترین فرصتها هستند، بی‌صبرانه انتظار شروع حراجی ها را می‌کشند.

تصویر گوشه‌ای از هجوم جمعیت به فروشگاه والمارت مرکزی در خیابان وات را نشان می‌دهد.
بعضی‌ها که در طول تعطیلات مجبورند کار کنند به آن به چشم فرصتی برای درآمد بیشتر نگاه می‌کنند، اما بسیاری دیگر از اين‌که نمی‌توانند درکنار عزيزانشان باشند خوشحال نيستند. همین مسئله سبب شده است تا برخی کارگران فروشگاه‌های برای فشار بر کارفرماها به شکایت و قانون پناه ببرند که تا کنون نصیبی نبردند.
روزهای پیش از شکرگزاری و کریسمس از جمله شلوغ‌ترین روزهای سفر برای آمریکائيان است. در حالی‌که فروشگاه‌ها اصرار دارند شروع پيش از موعد فصل خرید، خريدکردن را برای مشتریان راحت‌تر می‌کند، دیگران استدلال می‌کنند که کثرت جمعیت و هياهوی بازاريابی ارزش صرفه‌جويی‌ها را ندارد.
سخنگوی فدراسیون مصرف‌کنندگان آمريکا، استفان بروبک، معتقد است یورش تبليغات بازاریابی باید پس از روز شکرگزاری آغاز شود.او گفت، «نمی‌دانم که آیا اکثر آمریکایی‌ها نگران هستند يا نه، اما من شخصا به اين دليل که حس ميکنم فرصت کافی برای آدم نمی‌گذارند تا روز شکرگذاری را با فراغ بال صرف شمارش نعمت‌های زندگی کند، نگرانم»
بر اساس اطلاعاتی که در سایت صدای آمریکا وجود دارد انتظار می‌رود مجموع خرید امسال نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته باشد، که سر به بيش از ۶۰۰ ميليارد دلار خواهد زد. کی-مارت تنها يکی از شرکتهايی زنجيره‌ای است‌ که سعی دارد سهم بیشتری از دلار مصرف کنندگان را بدست آورد. فروشگاه زنجيره‌ای میسی و وال‌مارت نيز درهای مغازه‌هايشان را در روز شکرگزاری بروی خريداران باز خواهند کرد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
كليد‌واژه‌ها: مراکز فرهنگی ایرانیان کالیفرنیا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Bobby
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469740016
Thanky Thanky for all this good inftmraoion!