تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




بانوی تهیه کننده ایرانی سخنران نشست زنان ایرانی آمریکایی

Screen Shot 2016-05-02 at 2.29.36 PMSensesCultural:مرجانه مقیمی، بانوی تهیه کننده ایرانی که فیلمی را در شهر دن ویل از سفر یک گروه متالیکای افغانستانی به این شهر تهیه کرده است، سخنران بنیاد زنان ایرانی آمریکایی پیشرو در یک عصرانه‌ای بود که به مناسبت روز جهانی مادر، در رستوران فاز در شهر دن ویل برگزار شد.

او از سفر خود به ایران و دیدار با دست‌اندرکاران موزه هنرهای معاصر تهران گفت و همچنین درباره پروژه‌های دیگری که خودش به عنوان تهیه‌کننده فیلم انجام داده و یا در دست انجام دارد سخن گفت.

خانم مقیمی مدیر موسسه‌ای است به نام  Butimar Productions  که هدف آن تولید آثاری است برای معرفی‌ و شناخت فیلمسازان جوان ایرانی‌ در عرصه بین‌المللی  و همکاری و مساعدت به کارگردانان جوان ایرانی.

به گفته او تا کنون کارگردان‌هایی مثل بهمن کیارستمی، میترا فراهانی، بابک جلالی و … در مجموعه پروژه‌های این بنیاد قرار داشتند و همکاری‌هایی با آنها برای ساخت فیلم شده است.

خانم مقیمی   از تولید فیلم‌های مستند سخن گفت و سپس در ادامه به ساخت نخستین فیلم داستانی بر اساس سفر یک گروه موسیقی متالیکا از افغانستان اشاره کرد .

او پیش از این درباره چگونگی ساخت این فیلم و چگونگی همکاری با بابک جلالی در گفت وگویی گفته بود:

من دوستهای ایرانی زیادی دارم که بیشترشون هنرمندان و موزیسین هایی هستند که به خارج از ایران مهاجرت کردند، برای همین داستان زندگی‌ این آدمها برایم همیشه جذاب بود. همزمان هم مشغول خواندن کتابی بودم که اتفاقاتش داخل یک ایستگاه رادیویی رخ می داد و تلفیق این دو موضوع با هم به نظرم می رسید که میتونه خیلی هیجان انگیز باشه.

با کارهای بابک جلالی‌ هم دورادور آشنا بودم و طنز خاص و زیبا شناسی‌ تصویری که کارهاش داشت را می پسندیدم. بعد از نوشتن طرح اولیه به این نتیجه رسیدم که بهترین شخص برای کارگردانی این فیلم بابک خواهد بود. خوشبختانه هر دو در فستیوال ۲۰۱۴ برلین حضور داشتیم و بعد از صحبت های اولیه بابک هم علاقمند شد که روی ایده فیلم کار کنه و فیلمنامه‌ای هم بر اساسش بنویسه که اون فیلمنامه تبدیل شد به Radio Dreams.

وی درباره امکان نمایش این فیلم در ایران با توجه به حساسیت‌هایی که روی بازی محسن نامجو  وجود دارد گفت:این فیلم هیچ موضوع سیاسی و یا پیام سیاسی را دنبال نمی‌کند و بیشتر فیلمی است که  موقعیت یک نویسنده ایرانی مهاجر و شاغل در یک ایستگاه رادیویی را نمایش می‌دهد و حتی خود نامجو در این فیلم اصلا دوست نداشت که شخصیتی نزدیک به شخصیت هنری خودش را ایفا کند و از این نظر امیدوارم که فیلم مشکلی برای پخش حداقل محدود در ایران پیدا نکند. چون نه من و نه هیچ یک از سازندگان فیلم قصدمان این نبوده و نیست که یک پیام یا عمل سیاسی  در این فیلم انجام بدهیم. پس فقط امیدوارم که فیلم برای مخاطبین ایرانی هم امکان نمایش داشته باشد و به جز اون فکر نکنم بتوان راهی پیدا کرد.

نشست امسال بنیاد زنان ایرانی آمریکایی پیشرو در شهر سان‌دیه‌گوی کالیفرنیا برگزار شد و قرار است نوامبر امسال نیز نشستی در  شهر واشنگتن دی‌سی برگزار شود. سال گذشته این نشست در سانفرانسیسکو برگزار شد که سایت فارسی SensesCultural با مدیر و بنیانگذار این بنیاد، خانم مریم خسروانی گفت وگویی درباره فعالیت‌ها و اهداف این نهاد انجام داد.

گفت و گوی SensesCultural با مریم خسروانی رئیس بنیاد زنان ایرانی آمریکایی 

در این نشست علاوه بر خانم مقیمی خانم زیبا شیرازی آهنگساز و خواننده و وترانه‌سرای ایرانی مقیم لس‌آنجلس به اجرای قطعاتی از ساخته‌‌های خود پرداخت و مریم شفیع‌نیا نیز به ایراد سخنرانی درباره فعالیت‌های خود پرداختند.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
كليد‌واژه‌ها: پروژه آشنایی با زنان موفق و تاثیرگذار | مریم مقیمی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: