تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




روز جهانی زن و گام های پیموده شده ما

Senses Cultural: اگر ملاک شکل گیری روز جهانی زن را بیانیه‌ها و تقویم سازمان ملل قرار دهیم، هشت مارس امسال(۲۰۱۷) این جنبش ۴۰ ساله خواهد شد، چرا که در غرب و کشور‌های اروپایی ، روز جهانی زنان اولین بار بعد از سال ۱۹۷۷ اطلاع رسانی شد که مجمع عمومی سازمان ملل از دولت‌های عضو  خواست و دعوتشان کرد تا روز ۸ مارس را به عنوان روز سازمان ملل متحد برای حقوق زنان و صلح جهانی بنامند. اگر چه پیشینه اصلی این روز به سال ۱۹۱۴ میٰ‌‌رسد. در  آن سال‌ها  با رشد صنعتی شدن کشورهای غربی و به خصوص از سال‌های ابتدایی قرن بیستم، توجه به حقوق زنان قوت و قدرتی یافته بود که سبب شد تا به مرور حق رای زنان، کار زنان و دیگر حقوق آنها مورد مطالبه قرار بگیرد و اگر بخواهیم وضعیت کنونی حقوق زنان را با ۱۰۰ سال قبل مقایسه کنیم. به قطع و یقین پیشرفت‌هایی صورت گرفته است که نشان از استقامت زنان نسبت به احقاق حقوق خود از یک سو و آگاهی‌های دیگر اقشار جامعه( به خصوص مردان) نسبت به برابری حقوق زن و مرد است.

اوباما و وقف یک بنا برای برابری حقوق زنان

این دستاورد تا به همین جا نیز آسان به دست نیامده است و در همین وضعیت کنونی نیز هستند کشورهایی که حتی اصول اولیه حقوق شهروندی را نسبت به زنان و دختران وکودکان دختر رعایت نمی‌کنند. نمونه‌ آن حق رانندگی و یا حق رای دادن و نماینده شدن در برخی از کشورهای خاورمیانه است که هنوز با موانع بسیاری روبرو است.

در این سوی دنیا نیز اگرچه رشد بسیار بالا بود و هست، اما در مقام مقایسه با مردان هنوز تبعیض‌های فراوانی به چشم می‌آید که برای نمونه در همین آمریکا در برخی از سمت‌ها و مشاغل دستمزد زنان کمتر از مردان است. حتی در شغلی پولساز چون بازیگری سینما نیز این تبعیض به چشم می‌آید که در یکی دو سال اخیر اعتراضاتی را از سوی برخی از بازیگران زن نامی و شناخته شده به دنبال داشت.

اما مهم این است که باید بر احقاق این حقوق پای فشرد و با برجسته کردن فعالیت‌های زنان و انعکاس رسانه‌ای آن و نیز تاکید بر حقوق شهروندی و تکیه بر موازین حقوقی بین المللی و ملی به  سمت حداکثرسازی این مطالبات حرکت کرد.  به همین دلیل است که همزمان با روز زن در آمریکا زنان عضو کنگره آمریکا(عمدتا دموکرات) دست از کار کشیده و به خیابان رفتند یا مدارس در برخی مناطق آمریکا هم ناچار به تعطیلی شدند، چون کارکنان و معلمان مدرسه دست از کار کشیده بودند. این فعالیت بخشی از حرکتی است که با عنوان “یک روز بدون یک زن” به راه افتاده است تا بر اهمیت حیاتی نقش زنان به عنوان بخشی از نیروی کار جامعه آمریکا تاکید شود.

نموداری که در همین صفحه مشاهده می‌کنید نشان می‌دهد که تا چه اندازه سهم زنان در مشاغل بالای مدیریتی در مقایسه با مردان پایین است. این که در مشاغل بالا تنها ۴ درصد زنان فعالیت می‌کنند از وضعیت نامطلوبی در کیفیت شغلی زنان حکایت دارد.

 

بنیاد Senses Cultural به عنوان نهادی اجتماعی فرهنگی و غیر انتفاعی که یکی از هدف‌هایش را توجه به حقوق و فعالیت‌های زنان قرار داده با انعکاس و ابتناء‌ به همین هدف سعی کرده است ضمن حضور در مجامع مرتبط با این گونه فعالیت‌ها، سمت و سوی دقیق‌تری به فعالیت‌های خود ببخشد.

در سال منتهی به ۸ مارس امسال ما این بختیاری را داشتیم که در بخش سلامت و بهداشت با تشکیل تیمی به سرپرستی خانم رندی هگرمن و همکاری با موسسه مایند در دانشگاه یو سی دیویس بخشی از فعالیت‌های بهداشت و سلامتی خود را با تمرکز بر خانواده‌ها و به خصوص مادران دارای کودکان اوتیسمی جلوه و جلایی تازه ببخشیم.

همکاری بنیادSensescultural  با موسسه مایند دانشگاه دیویس برای پذیرش دوره‌های کوتاه و بلندمدت پژوهشی و درمانی در زمینه اوتیسم و نوروساینس

بخشی دیگر از فعالیت‌های بنیاد حضور در مجامع مرتبط با زنان تاثیرگذار در  آمریکاست که از جمله آنها حضور مدیر Senses Cultural در سمینار زنان ایرانی آمریکایی تاثیرگذار در اورنج کانتی کالیفرنیا بود که ۳۰ اکتبر در این مرکز برگزار شد. این حضور البته از پیش و در مجموعه زنان تاثیرگذار  هدف‌گزاری شده بود و سایت ما با انعکاس فعالیت‌های زنان تاثیرگذار ایرانی آمریکایی و نیز برخی از زنان نامدار ایرانی به نوعی حساسیت خود نسبت به این موضوع مهم را انعکاس داده بود و می‌دهد.

 بنیاد زنان ایرانی آمریکایی پیشرو؛کارنامه ۵ ساله:۱۲ کنفرانس، ۳ هزار عضو، ۱۰ هزار علاقه‌مند

همچنانکه پیش از این با برگزاری مراسم نکوداشتی برای خانم کارن ابوزید از او به عنوان یک زن آمریکایی که دغدغه‌های بشردوستانه دارد تقدیر کرده بود.

در سوی دیگر با انعکاس فعالیت‌هایی در زمینه دختران هنرمند اوتیسم نیز فعالیت‌هایی صورت دادیم که از جمله آنها طرح مدرسه اوتیسم در ایران است و یا همکاری بیشتر برای شناسایی برخی از دختران هنرمند اوتیسم است که به زودی یکی از این فعالیت‌ها در همین سایت انعکاس خواهد یافت.

اخيراً نیز در تداوم پروژه زنان تاثیرگذار  از خانم سارا سفري دعوت شد و مصاحبه اختصاصي senses cultural با ایشان  انجام گرفت که ارج نهادن به حركتهاي انساندوستانه‌ای ایست که انجام می‌دهند، این فعالیت نیز در معرفي زنان برجسته و جايگاه ويژه انان در كمكً به رفع مشكلات و سازندگي جهاني صورت گرفت که جدی‌تر از گذشته دنبال خواهد شد.

بنیاد Sense Cultural و برگزاری دو سخنرانی با حضور سارا سفری

انعکاس ده‌ها مطلب و خبر اختصاصی در این زمینه و مصاحبه با برخی از صاحب نطران از جمله این موارد است که در سایت ما قابل دسترسی است.

در آینده نزدیک هم پروژه‌ای را در زمینه زنان هنرمند ایلاتی و یا نواحی ایران انجام خواهیم داد که اطلاعات آن را هم به زودی روی سایت قرار می‌دهیم.  امید که به کمک شما همراهان گرامی بتوانیم در احقاق حقوق انسانی زنان بیشتر کوشا باشیم. دلگرمی‌ها و دیدگاه‌های شما می‌تواند به ما در هدفی که در پیش گرفتیم بیشتر مدد برساند.

تاريخ: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
كليد‌واژه‌ها: پروژه آشنایی با زنان موفق و تاثیرگذار | حقوق و دستمزد زنان در‌آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: