تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




به بهانه دعوت از ۶ سینماگر زن به آکادمی اسکار

Senses Cultural: درست در روزهایی که بحث ممنوعیت‌های فرمان ترامپ مجددا و با رای دادگاه عالی آمریکا بر بام و برزن رسانه‌ها افتاد، خبری هم از این سوی منتشر شد که حاکی است از دعوت از ۹ سینماگر ایرانی برای عضویت در آکادمی اسکار. نکته جالب ماجرا حضور شش سینماگر زن در میان این ۹ نام است که از سیطره و حضور فرهنگی زنان در سپهر هنری ایران خبر می‌دهد و نشان می‌دهد که زنان ایرانی تا چه پایه و مایه رشد کردند و بالنده  شدند که دو برابر تعداد مردان می‌توانند خود را در یکی از مهمترین سازمان‌های سینمایی دنیا  بقبولانند.

 خبری که در زسانه‌ها انعکاس یافت این بود که «​آکادمی علوم و هنرهای سینما معروف به “اسکار” از ۷۷۴ هنرمند برای عضویت در این آکادمی دعوت کرده است.» این دعوت آنچنانکه آکادمی اسکار توضیح داده، با هدف تنوع هر چه بیشتر و البته دعوت از اعضای جوان‌تر و به خصوص زنان بوده است. شعار آکادمی برای امسال و این دعوت هم این بود«انتخاب اعضای جوان‌تر، متنوع‌تر، و زنان»

شش بانویی که به آکادمی دعوت شدند عبارتند از : لیلا حاتمی(بازیگر)، نازنین بنیادی(بازیگر)، گلشیفته فراهانی(بازیگر) ، رخشان بنی‌اعتماد(کارگردان)، هایده صفی‌یاری(تدوینگر)، هنگامه پناهی(تهیه کننده)،  که در کنار محمدرضا دلپاک در شاخه صدابرداری، محسن موسوی در شاخه جلوه‌های ویژه و محمد رسول‌اف در شاخه کارگردانی ۹ نفر دعوت شده را شکل می‌دهند.

برابر یک عرفی که در سامانه دعوت به آکادمی اسکار وجود دارد ،برای اینکه نام یک سینماگر در فهرست دعوت‌شدگان برای عضویت در اسکار گنجانده شود، او باید از سوی دو عضو دیگر آکادمی در زمینه تخصصی خود پیشنهاد شده باشد. تنها کسانی که نامزد دریافت جایزه اسکار بوده باشند، به طور خودکار به فهرست دعوت‌شدگان اضافه خواهند شد.

بنیاد Senses Cultural  این توفیق را برای هنر ایران و به خصوص زنان ایرانی امری برکت خیز می‌داند، به خصوص در جهانی که این روزها تلاش‌های هنرمندان و اهل فرهنگ برای همزیستی بین افراد و اقوام مختلف و مخالفت با نزاع و جنگ و خشونت بلند‌تر از هر صدایی به گوش می‌رسد و به گمان ما هنر و زیبایی‌شناسی‌ای که در هنر وجود دارد، از این ظرفیت‌ و امکانات برخوردار است که بسیاری از رخدادها منجر به صلح و آرامش و طراوت و شادی را رقم زند.

تاريخ: ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
كليد‌واژه‌ها: اصغر فرهادی | جایزه اسکار | عباس کیارستمی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: