تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




قهرمانی المپیک کیمیا علیزاده؛ نمایش ظرفیت‌های پنهان بانوان ایرانی

SensesCultural: مقام سومی المپیک برای کیمیا علیزاده، از جهاتی یکی از مهمترین رخدادهای ورزشی برای زنان ایران در تاریخ ورزش بانوان به شمار می‌آید، چرا که تا کنون و چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، هیچ زنی نتوانسته بود چنین عنوان و مقامی را به دست آورد.

اما کیمیا علیزاده که راه رسیدن به این مقام را در همان مرحله اول با شکست دادن قهرمان جهان آغاز کرده بود، در مرحله دوم با یک بدشانسی و در رقابتی شانه به شانه نتیجه را ۷ به ۸ به حریف واگذار کرد.

علیزاده در مسابقه رده‌بندی پنج بر یک مقابل نیکیتا گلاسنویچ از سوئد در وزن ۵۸ کیلوگرم به مدال سوم این رقابت‌ها رسید.
علیزاده و رقیب سوئدی او در راند اول امتیازی به دست نیاوردند اما ورزشکار ایرانی در راند دوم  با برتری محسوس دو بر صفر جلو افتاد. او در راند سوم پنج امتیازی شد تا کار یکسره شود و خیال خود برای کسب مدال برنز را راحت کند.

کیمیا علیزاده پیش از  این با دو پیروزی و یک شکست به دیدار رده‌بندی راه یافته بود.

او در اولین مسابقه ۷ بر ۶ مقابل آنا زانینویچ از کرواسی پیروز شد تا به یک هشتم نهایی راه پیدا کند. در مسابقه بعدی او با اوا گومز از اسپانیا روبرو شد که آن بازی را با اختلاف یک امتیاز – ۷ به ۸ – واگذار کرد تا در گروه بازنده‌ها قرار بگیرد.

اگر بخواهیم نگاهی به ورزش بانوان در المپیک امسال بیندازیم به جز خانم علیزاده ۸ ورزشکار زن دیگر هم در این رقابت‌ها شرکت کردند که از جهاتی بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان زن ایرانی در المپیک به شمار می‌رود. آنهایی که در زمینه ورزشی دستی دارند و اطلاعاتی قطعا می‌دانند که حضور در المپیک و گرفتن سهمیه آن به این آسانی‌ها نیست و فرد باید از هفت‌خوانی بگذرد تا بتواند به چنین مرحله‌ای گام نهد و از این منظر تا همین‌جای کار که بانوان ایرانی توانستند رکورد تعداد افراد حاضر در المپیک را بشکنند، خود کاری کارستان کرده‌اند.

اینفوگرافی حضور بانوان ورزشکار ایرانی و نیز مراحلی که طی کرده‌اند را در تصویر زیر که خبرگزاری تسنیم آن را تهیه‌کرده است می‌توانید ببینید.

Iranian Woman's Athlas

 

اما مدال برنز کیمیای علیزاده ۱۸ ساله علاوه بر‌آنکه نام زنان ایران را بار دیگر طنین انداز کرد، نمادی شد از حضوری موفق و گام نهادن به پله‌ای بالاتر از آنی که در میادین دیگر وزشی به دست آمده بود. به همین دلیل بود که چنین توفیقی از سوی دست‌اندرکاران ورزش ایران نیز پاس داشته شد و بنا به اخباری که در رسانه‌های ایران انعکاس یافت سازمان ورزش بانوان کشور برای او جایزه‌ای ده هزار دلاری در نظر گرفتند و این جایزه جدای از جایزه‌ای است که کمیته المپیک به هر بازیکن برنده مدال برنز( سه هزار دلار)‌پرداخت می‌کند.

بنیاد Sensescultural که یکی از دغدغه‌ها و اهدافش پرداختن به زنان موفق و تاثیرگذار ایرانی و خارجی در جایگاه‌های فرهنگی و هنری و توفیقات جهانی است، این رخداد خجسته را برای بانوان ایران به فال نیک می‌گیرد و بر این باور است که چنین رخدادهایی، مهمترین کارکردی که دارند تحرک‌بخشی به نیروهای خفته و بیدارسازی ظرفیت‌های پنهان بانوان و دختران جوان در ایران است که آنها را وامی‌دارد تا بتوانند بخش‌هایی از توانایی‌ها وظرفیت‌‌های خود را در عرصه‌های ملی و جهانی به تماشا بگذارند و از این طریق به جهانیان و نیز هموطنان خود نشان دهند که تفاوت‌های جنسیتی نمی‌تواند مانعی جدی بر سر راه موفقیت‌های فردی باشد.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
كليد‌واژه‌ها: پروژه آشنایی با زنان موفق و تاثیرگذار | کیمیا علیزاده
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: